-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 84, prosinac 2021. :: Tema broja: Knjižničarske udruge i međuknjižnična suradnja


Školska knjižnica kao tvornica snova: međuknjižnična suradnja u europskom projektu

Osnovna škola Zlatar Bistrica partner je u eTwinning projektu Roald Dahl: tvornica snova, koji provodimo od početka ove školske godine, kako bismo obilježili tridesetu obljetnicu smrti tog slavnog britansko-norveškog autora (30. studenog 2020. godine). Ideja o provođenju projekta potekla je od kolegica knjižničarki iz Češke i Francuske s kojima je OŠ Zlatar Bistrica već surađivala u projektima. Projekt okuplja učitelje iz različitih predmeta i različitih europskih zemalja: Hrvatska, Portugal, Francuska, Belgija, Turska, Češka, Italija, Španjolska i Poljska. U njemu sudjeluju učenici od 4. do 8. razreda, a iz zlatarbistričke škole aktivno su uključeni učenici 5. razreda na čijem se popisu lektire za cjelovito čitanje nalazi djelo Charlie i tvornica čokolade te je projekt odličan i kreativan način da se učenici motiviraju za čitanje istoga.

Tijekom provođenja projektnih aktivnosti, školska je knjižnica Osnovne škole Zlatar Bistrica ostvarila suradnju i korelaciju s Engleskim jezikom i kolegicom koja ih je uspješno integrirala u nastavni plan i program rada toga nastavnoga sata. U projektu su zastupljeni različiti predmeti jer su u njemu sudjelovali učitelji iz područja materinskog i stranog jezika i književnosti, razredne nastave te školske knjižničarke iz Hrvatske, Francuske, Portugala i Poljske. Ciljevi projekta su upoznati lik i djelo Roalda Dahla, obraditi lektiru na kreativan način, razvijati ljubav prema čitanju te potaknuti učenike na čitanje lektire. Međutim, vrijednost projekta je i u tome što su učenici razvijali i druge cjeloživotne vještine: komunikaciju i suradnju s učenicima iz partnerskih zemalja, sposobnosti pismenog i usmenog izražavanja na engleskom kao stranom jeziku, čitateljske sposobnosti, informacijsku i digitalnu pismenost korištenjem digitalnih alata u sigurnom digitalnom okruženju na platformi eTwinning i TwinSpace i drugo.

Sudjelovanje u projektima donosi mnoge koristi za sudionike koji na taj način mogu razvijati svoje kompetencije, profesionalno se razvijati, razmjenjivati iskustva i dobre prakse s europskim kolegama, implementirati nove nastavne metode, poboljšati suradnju u razredu i u školskoj knjižnici, koristiti razne suvremene digitalne alate u sigurnom digitalnom okruženju te omogućiti učenicima komunikaciju u stvarnim životnim situacijama u suradničkim aktivnostima te online aktivnostima koje su bile sastavni dio projekta. Tijekom projekta otvaramo svoju učionicu, tj. školsku knjižnicu, kako prema učenicima tako i prema cijeloj školi, dijeleći i predstavljajući rad učenika nastao suradnjom s projektnim partnerima. Isto tako, škole partneri pridonose kreativnosti i pedagoškoj inovativnosti na školskoj i europskoj razini, promovira se djelatnost školske knjižnice, vrijednosti eTwinninga i eTwinning škola (s obzirom na to da je riječ o eTwinning projektu), promiču upotrebu digitalne tehnologije u sigurnom digitalnom okruženju, potiču suradničko učenje i kontinuirani profesionalni razvoj učitelja, te identificiraju partnerske škole za buduće projekte.

Učenici i učitelji su tijekom projekta sudjelovali u zanimljivim i poticajnim aktivnostima koje su prilikom planiranja projekta razmjenom i predlaganjem ideja dogovorene među partnerima. Projekt smo započeli međusobnim upoznavanjem škola partnera, učitelja i učenika pri čemu smo koristili alate Pixton i Superherotar, kako bismo izradili avatare kao profilnu sliku na platformi TwinSpace, a svatko je ukratko napisao nešto o sebi kako bi se predstavio. Nakon toga smo napisali pravila o e-sigurnosti i pravila ponašanja tijekom projekta u međusobnoj komunikaciji. Učenici su smišljali prijedloge za logo projekta, a kao najbolji odabran je logo iz portugalske škole. Također, u školskim knjižnicama škola partnera obilježili smo 23. studenoga Dan Roalda Dahla čitanjem njegovih djela, sudjelovanjem u kvizovima, izradom plakata i postera, crtanjem crteža i slično.

Kako bismo istražili više o životu i književnom djelovanju autora, podijelili smo se u tri skupine koje su se sastojale od učenika iz partnerskih škola. Prva skupina istraživala je o biografiji književnika, druga o djelima koja je napisao, a treća o filmovima koji su nastali prema književnim predlošcima Roalda Dahla. Učenici su te aktivnosti provodili u školi koristeći se online izvorima u sigurnom digitalnom okruženju, djelima Matilda, Vještice, BFG i Charlie i tvornica čokolade koje su dio fonda njihove školske knjižnice te videima koje su za njih pripremile knjižničarke i učiteljice. Izvori za istraživački rad koje smo koristili tijekom projekta su: https://www.bbc.co.uk/archive/roald-dahls-writing-routine/zrhdgwx, službena mrežna stranica o Roaldu Dahlu: https://www.roalddahl.com/, video o stvaralačkom radu autora na poveznici https://youtu.be/nQkz_X1Rg60 te na https://youtu.be/mWzWZysAQSQ. Tijekom projekta koristili smo se i različitim digitalnim alatima za suradnju, kao što su: Twiboard, Padlet, Forum i Chat.


Istražujući o životu i radu književnika Roalda Dahla učenici su saznali činjenice i zanimljivosti o njegovom djetinjstvu, školovanju, načinu na koji je pisao i kako je uvijek koristio šest olovaka prilikom pisanja, da je pisao u kućici u vrtu gdje je imao mir za stvaranje i sl. Saznali su da je volio vrtlariti i uzgajati cvijeće, putovati, a djecu je smatrao najboljim kritičarima svojih djela. Učenici su o njegovu životu pisali, crtali, opisivali i jezično se izražavali, izrađivali plakate i postere te umne mape. Nadalje, učenici koji su istraživali o autorovim djelima upoznali su Dahlov svijet. Raspravljali su o tome kakav je svijet u kojem žive njegovi likovi; Matilda je pametna, Charlie nosi moralne vrijednosti, suprostavljeni su svijetu odraslih, suočeni sa siromaštvom i ljudskim manama kao što je pohlepa, sebičnost, ali i vrlinama kao što je dječja zaigranost, mašta i skromnost. Time smo u projekt uključili globalne ciljeve UN-ove agende (Agenda 2030.) i ukazali učenicima da je važno boriti se za bolji svijet u kojem nema siromaštva, gladi, nejednakosti, a ima kvalitetnog obrazovanja za sve, prava na rad i razvitak te mir. Pisali su i kritičke osvrte o knjigama i zašto ih vole čitati, te gledati filmove snimljene prema njima, što opet uključuje medijsku kulturu i pismenost. O filmovima su saznali zabavne činjenice, zanimljivosti o njihovom nastanku, o glumcima ili događajima koji su se dogodili tijekom snimanja te izradili zajedničku prezentaciju u alatu Storyjumper. Jedna od najzabavnijih aktivnosti bila je Dream in a Jar, gdje su i učenici i učitelji trebali napisati o čemu sanjaju, zašto je važno imati snove, te što naše želje znače za nas osobno, za naše bližnje, za naš život i za svijet u kojem živimo. Aktivnost je zahtijevala kreativnost jer su učenici trebali nacrtati, oslikati i ukrasiti svoju staklenku i napuniti je svojim snovima.
Projekt je pri kraju i predstoji nam završiti e-knjigu u kojoj ćemo sažeti sve projektne aktivnosti i rezultate, provesti evaluaciju te planirati daljnje projekte kojima ćemo iznova povezati školske knjižnice koje su sudjelovale u ovom projektu. Primjerice, sa školom iz Francuske obilježit ćemo i Godinu čitanja 2021., čitat ćemo djela Roalda Dahla koja do sada još nismo pročitali, maštati i sanjati te se nadati da će se naši snovi ostvariti.

 

Školska knjižnica - aktivnosti

 

Snježana Kovačević

OŠ Zlatar Bistrica

 

 

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-