-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 77, travanj 2018. :: Školske knjižnice u teoriji


Kreativni omnibus : doprinos razvoju kreativnog mišljenja

Osnovna je škola obavezna. Ona je mjesto koje pod zajednički Nastavni plan i program okuplja djecu različitih sposobnosti, interesa, motivacije, a taj davno osmišljen Nastavni plan i program usmjeren je na „prosječnu“ djecu. U toj „prosječnoj“ skupini svoje mjesto trebaju pronaći svi.

Za učenike s teškoćama postoje posebne skupine/razredni odjeli, prilagođeni programi i individualizirani pristupi. No, što je s učenicima koji hoće i mogu više ili žele drugačije? Što je s onima čije sposobnosti i motivaciju guši školovanje koje se prvenstveno temelji na memoriranju hrpe podataka, koji se, usput rečeno, u trenu mogu „proguglati“?

Zbog takvih učenika kroz Kurikulum stručnih suradnika za školsku godinu 2017/2018. koji čine knjižničar i psiholog, osmišljene su aktivnosti objedinjene pod nazivom Kreativni omnibus, a koji je osmišljen mozaično i podijeljen u četiri osnovne skupine:

  • A što bez mobitela? - kreativno korištenje slobodnog vremena
  • Igre i mozgalice
  • Strip kao sredstvo izražavanja stavova i mišljenja
  • Vrime za ČA - izrecimo to igrokazom

Kreativnim omnibusom učenicima se pružaju sadržaji koji nisu zastupljeni u redovnoj nastavi,  a koji pobuđuju njihovu znatiželju te ih na taj način čini aktivnim sudionicima svih aktivnosti.

Ujedno, potiče ih se na uočavanje mogućnosti zabave i druženja u stvarnom okruženju i razvijanje samokontrole „boravka“ u virtualnom svijetu, a time i osmišljavanje kvalitetnijeg provođenja slobodnog vremena.

Pružaju im se i aktivnosti kojima se razvija kognicija, logičko zaključivanje i lateralno mišljenje, uvježbava percepcija i koncentracija, potiče povezivanje i uočavanje uzročno-posljedičnih veza, kao i primjenjivanje stečenih znanja. Ujedno, aktiviraju se misaoni procesi koji su sadašnjim Nastavnim planom i programom za osnovnu školu pomalo zanemareni.

Također, poticanjem različitih oblika komunikacije, potiče se izricanje i argumentiranje vlastitog mišljenja, ali i uvažavanje tuđih stavova i mišljenja, dakle razvoj komunikacijskih i socio-emocionalnih vještina.

Kroz vlastite, autorske igrokaze, njeguje se ljubav prema zavičaju i njegovoj nematerijalnoj kulturnoj baštini. Njima se, ujedno, i pruža mogućnost izražavanja putem scenskog izričaja. Za ovu aktivnost ostvarena je suradnja s učiteljicom razredne nastave, voditeljicom dramsko-scenske izvannastavne aktivnosti Mašogradska škrinjica (Mašograd je lokalni naziv za Kaštel Sućurac).

Kroz Omnibus, voditeljice su željele učenicima pružiti drugačiji pogled na školu i učenje s ciljem njihovog motiviranja za samostalno cjeloživotno učenje.

U ovoj školskoj godini u Kreativni omnibus uključeni su učenici prvih, četvrtih, petih i šestih razreda. Ta je skupina promjenjiva jer učenici, ovisno o planiranim aktivnostima i svojim obavezama, sami biraju kada će sudjelovati. Nema rigidnosti satnice, nema ustaljenog termina. Ipak, kao moderatori, voditeljice nastoje susrete organizirati barem jednom u dva tjedna, a na kraju svakog susreta dogovaraju aktivnosti za sljedeći.

Kao mjesto susreta prvotno je zamišljena knjižnica budući da predstavlja informacijsko-komunikacijsko središte škole. Međutim, zbog tehničkih ograničenja, aktivnosti se provode i u učionici posebne odgojno-obrazovne skupine u kojoj se može koristiti pametna ploča, dok je knjižnica ipak „baza“ – sastajalište i polazišna točka.

Iz iskustva, višegodišnja suradnja knjižničara i psihologa na raznim projektima i aktivnostima do sada se pokazala vrlo uspješnom. U takvoj suradnji svaki je stručni suradnik, sa svog aspekta, doprinio ispunjenju zadaća i ostvarenju postavljenih ciljeva. Za Kreativni omnibus evaluacija rada nije vršena, no povratne informacije ipak smo dobili. Naime, djecu ne treba podsjećati na dogovoreni termin, ona dolaze sama i učestalo pitaju: „Možemo li češće imati Omnibus?“ Nažalost, zbog opterećenosti učenika školskim i izvanškolskim obavezama, s jedne strane, te organizacijskih i prostorno-tehničkih uvjeta škole s druge, za takvo što nema mogućnosti.

A što bez mobitela? (primjer društvene igre)

Igre i mozgalice (primjer zadataka)

Igre i mozgalice (rješavanje mozgalice)

Strip kao sredstvo izražavanja stavova i mišljenja

Strip samoprezentacije, učenica šestog razreda

Vrime za ČA (uvježbavanje igrokaza)

Rea Antolić, knjižničar,

 rea.antolic@skole.hr

Emira Glavina Kozić, psiholog,

 emira.glavina-kozic@skole.hr

OŠ kneza Mislava Kaštel Sućurac

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-