-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 59, lipanj 2013. :: Osvrt


Kad tiskanje postane subverzivno: sajam knjiga Subversive Festivala

Mario Kikaš
urednik publikacija Subversive Festivala

mario.kikas@gmail.com

Čini se ponekad da većina pokušaja analize stanja i odnosa u knjižarstvu uvijek završi s jedne strane afirmacijom ili, pak s druge, nostalgičarskom kritikom tehnološkog napretka i novih načina distribucije pisane riječi. Bojim se da je zatečeno stanje u ovom polju ipak kompleksnije i ovisi o različitim silnicama kojima su podložni i neki drugi sektori. Ne mislim da su novi mediji i njihovo olakšano korištenje i širenje (ne i dostupnost s obzirom da sve ima svoju cijenu) jedini i isključivo odgovoran čimbenik u smanjenoj dostupnosti uvezane knjige. Iza ove poopćene dijagnoze kriju se određene politike i određene odluke, ili, ako hoćemo, opet poopćeno: određene doktrine koje ne zaobilaze ni naš svakodnevni životni prostor pa onda ni često sakralizirani knjižni prostor koji je doista kroz povijest bio jasno ograničen i nedostupan „širim masama“. Ono što pritom brine jest osjećaj povratka upravo u takvo stanje ograničenog pristupa informacijama, znanju koje služi općem ili umjetnosti koja o tom općem u konačnici progovara kroz različite forme pa i onu književnu.

Kad napustimo sferu općih dijagnoza političkog i ekonomskog stanja u globalnim i lokalnim razmjerima, onda je dovoljno samo registrirati političke odluke posljednih godina koje su uvelike odredile sliku našeg knjižarskog sektora: od rasipništva, netransparentnosti i sumnjivih javno-privatnih dealova u nekim prošlim mandatima do mjera štednje i povećanja stope PDV-a na knjigu u aktualnim postavama Ministarstva kulture. Prema ovome, knjiga nije samo (p)ostala mjesto bilješke o takvoj povijest, nego bome i njena žrtva. A to pokušavamo izbjeći svake godine na Subversive Festivalu koji je u svom šestom izdanju tijekom prve polovice svibnja ove godine, opet otvorio svoj program knjizi i to na više razina.

Gore opisana kriza u domaćem nakladništvu odrazila se i na broj autorskih i prevednih knjiga na hrvatskom jeziku koje su predstavljene tijekom Festivala. Uz prijevode s francuskog jezika filozofa Bernarda Stieglera (Prijeći na djelo) i Maurizija Lazzarata (Proizvodnja zaduženog čovjeka), predstavili smo i dvije autorske knjige naših mladih autora Borisa Postnikova (Nekoliko poruka naših sponzora) i Tvrtka Jakovine (Trenuci katarze: Prijelomni događaji XX. stoljeća).

Jasan deficit domaćih izdanja nadoknađen je predstavljanjem autorskih knjiga predavača konferencijskog dijela Festivala objavljenih na engleskom jeziku što je, nažalost, uvijek dvosjekli mač – bez obzira na afirmaciju njihovih drugačijih pogleda na ekonomske globalne odnose (npr. Yanis Varoufakis, The Global Minotaur: America, Europeand the Future of the Global Economy) ili na aktualne narodne pobune i njihove filozofske artikulacije i eksplikacije (Costas Douzinas, Philosophy and Resistance in theCrisis: Greece and the Future of Europe), uvijek ostaje činjenica da time „povlađujemo“ jeziku Imperija i njegovoj izdavačkoj industriji koja nam što zbog obrazovnih politika (i dominacije engleskog jezika u njoj), što zbog svoje tržišne veličine, nekad biva prisutnija u kućnim bibliotekama od izdanja na domaćem i bliskim nam jezicima. Uz navedeno predstavljanje izdanja, ovogodišnji Subversive Festival je nastavio ustaljenu praksu organizacije sajma knjiga u predvorju Kina Europe na kojem je sudjelovalo nekoliko manjih domaćih izdavača koji su najveće „žrtve“ postojeće nakladničke politike.

Ovogodišnja novina u programu, organizirana u suradnji s hrvatskim i flandrijskim PEN-klubovima, konferencija je pod nazivom Subverzivna književnost koja je nastojala potaknuti kritičko promišljanje o društvenoj i političkoj angažiranosti književnih autora i njihovih djela u svijetu koji se ubrzano mijenja. Autori iz regije i Europe su kroz tribine i rasprave pokušali definirati ono što bi za njih predstavljala angažirana književnost ili subverzija unutar književnog modusa. Za kraj ovogodišnjeg festivala i njegovog „knjižnog“ dijela, ali i ovog teksta, nadaje nam se pesimističan zaključak da će u sve većoj mjeri u ovakvom društveno-političkom kontekstu uz takvu subverzivnu riječ, biti potrebno afirmirati i subverzivni tisak.

Više of Subversive Festivalu na http://www.subversivefestival.com/txt/1/4/naslovnica.

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-