-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 80, siječanj 2019. :: Tema broja: „Zavičajne zbirke i projekti knjižnica – dio kulturne baštine“


Zavičajna zbirka školske knjižnice kao dio kulturne baštine

U cilju popularizacije zavičajne zbirke i jačanja interesa za zavičaj, njegovu prošlost, sadašnjost i budućnost, školska knjižnica treba surađivati s kulturnim i javnim ustanovama, organizirati različite projekte posvećene očuvanju  tradicijskih vrijednosti.

ŠKOLA I ŠKOLSKA KNJIŽNICA – DIO KULTURNE BAŠTINE

Školska knjižnica nezaobilazan je dio obrazovnog sustava svake škole. Svojim radom može se implementirati u sve segmente obrazovanja. U radu s djecom i suradnjom s učiteljima, školska knjižnica može se uključiti i kroz Građanski odgoj. Građanski odgoj u osnovnim školama izvodi se međupredmetno i to u 1. ciklusu (1. – 4. razred), građanski odgoj i obrazovanje ostvaruje se međupredmetno i izvannastavno kao obavezna aktivnost; u 2. ciklusu (5. i 6. razred) osim međupredmetnog i izvannastavnog pristupa, uvodi se i izborni modularni pristup, u sklopu kojega se učenici bave pojedinim temama ili područjima građanskog odgoja i obrazovanja, oslanjajući se na postojeće module (osnove demokracije, projekt građanin, medijacija, prava potrošača i dr.);  u 3. ciklusu (7. i 8. razred) nastavlja se s obveznim međupredmetnim i izvannastavnim pristupom te izbornim modularnim. U odnosu na građanski odgoj, ciljevi rada kojega ću opisati jesu: „učvrstiti svijest o sebi kao demokratskim građanima RH, razviti društvene komunikacijske i suradničke vještine, kritičku, političku i građansku pismenost, njegovati osjećaj domovinske pripadnosti…“.

U radu s učenicima Građanski odgoj proveden je međupredmetno, korištenjem postojećih tema, izvannastavno, te kao projekt koji je dio školskoga kurikuluma. Aktivnosti koje su se izvodile: istraživanje o kulturnim raznolikostima i zajedničkoj hrvatskoj kulturi (simboli, običaji, jezik, glazba, predmeti, jela i dr.), posjet Muzeju, Gradskoj knjižnici i čitaonici Vinkovci.

Tematsko područje: kulturna i povijesna baština, kulturne vrijednosti i stvaralaštvo.

UČENICI, ŠKOLSKA KNJIŽNICA – NJEGOVANJE KULTURNE BAŠTINE I TRADICIJSKIH VRIJEDNOSTI

Učenici 5. i 6. razreda naše škole i Vijeće učenika, odlučili su zajedno sa školskom  knjižničarkom istražiti probleme vezane uz kulturnu baštinu, njezino očuvanje i informiranost učenika o navedenoj temi (tradicijske vrijednosti – zavičajna zbirka). Učenici naše škole su u razgovoru sa svojim prijateljima saznali kako slabo razumiju važnost kulturne baštine te su malo informirani o njezinoj važnosti i očuvanju. Kao važnost uzeli su spoznaju uloge Europske unije i Hrvatske kao njezine članice, gdje smo se obvezali na očuvanje kulturne baštine. Stoga, učenici su zajedno sa knjižničarkom odlučili posjetiti i utvrditi važnost i postojanost tradicijske baštine našega kraja. Muzej grada Vinkovaca ima vrlo vrijednu i važnu zbirku eksponata koja je važna za naš kraj i Hrvatsku. Muzejsku zbirku čine: arheološka, etnografska i kulturno-povijesna zbirka. Budući da smo se bavili tradicijskim vrijednostima, učenici su istraživali etnografsku zbirku koja predstavlja tradicijsku kulturu vinkovačkoga kraja i jedinstvenu zbirku narodnih nošnji našega kraja što simbolički povezuje cijelu našu domovinu. Na prijedlog školske knjižničarke u potkrovlju Škole, u suradnji s ravnateljem, učiteljicama razredne nastave, vjeroučiteljicom, učenicima i roditeljima napravljen je stalni postav „šokačke kuće“, gdje je izloženo oko pedesetak ukrasnih i uporabnih predmeta, te nekoliko primjeraka narodnih nošnji vinkovačkoga kraja. Navedenom zbirkom želi se današnje i buduće generacije odgajati i educirati o tome kako treba čuvati materijalnu i nematerijalnu  kulturnu baštinu, običaje, pisane tragove našega zavičaja (zavičajna zbirka). Upoznavajući zavičajnu baštinu, učenici će moći cijeniti nacionalnu, a onda i europsku baštinu. Sadašnji postav nalazi se u potkrovlju škole i predstavlja dio kulturne, zavičajne baštine te tradicijsku vrijednost koju učenici imaju prilike upoznati tijekom školske godine. Osim navedene zbirke, knjižničarka je zajedno s učenicima načinila i zasebnu zbirku – zavičajnu zbirku koja se nalazi u prostoriji školske knjižnice. Učenici se upoznaju s pojmom zavičajne zbirke, što ona predstavlja, koja je njezina vrijednost, te naposljetku učenici su upoznati i sa zavičajnom zbirkom Gradske knjižnice i čitaonice Vinkovci. Budući da su se učenici upoznali s pojmom zavičajne zbirke i sami su se uključili u njezino stvaranje. Ovakav rad s učenicima odvija se svake školske godine kao dio građanskog odgoja pod naslovom: zavičajna zbirka dio knjižnično-informacijsko-medijskog odgoja i obrazovanja.

Zavičajna zbirka dio je sustava informiranja i nezamjenjiv izvor informacija svim političkim, društvenim, obrazovnim, kulturno-povijesnim institucijama zaduženim za proučavanje prošlosti, izradu zavičajnih bibliografija, izložbi itd. Puno je načina promoviranja kulturne baštine, tradicijskih vrijednosti, a jedna od njih je i stvaranje zavičajne zbirke, a time i zavičajne baštine jer se na taj način ona bogati i širi granice svojega postojanja i korištenja.

Jelena Cvrković

jcvrkovic@gmail.com

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-