-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 73, ožujak 2017. :: Nacionalna kampanja za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom "I ja želim čitati"


Facebook stranica Nacionalne kampanje za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom „I ja želim čitati!“

Komisija za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama Hrvatskog knjižničarskog društvo pokrenula je Nacionalnu kampanju za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom „I ja želim čitati!“ kojom se želi upozoriti hrvatska javnost na probleme osoba s teškoćama čitanja i disleksijom te utjecati na izmjenu postojećeg Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03) odnosno Čl. 86 koji onemogućava produkciju većeg broja knjiga i ostalih publikacija prilagođenih osobama koje imaju navedene teškoće. Stoga je kao alat za praćenje svih aktivnosti tijekom Kampanje i informiranja zainteresirane javnosti otvorena Facebook stranica Kampanje „I ja želim čitati“ ponajviše zbog formata koji omogućava brže širenje informacija od web stranica i lakše dostupnosti. S obzirom da je ideja da objave budu kratke i informativne, većina objava uz kratak tekst i pokoju fotografiju na Facebook stranici Kampanje donosi i poveznice na opširnije tekstove vezane uz pojedinu objavu. Kako bi se izbjegla jednoličnost i zamor materijala uredništvo Facebook stranice osmislilo je niz različitih vrsta objava kako bi informirala i educirala posjetitelje Facebook stranice ali i zainteresirala za tematiku kojom se bavi sama Kampanja te time potakla pozitivne promjene u društvu.

Kao istaknuta objava označen je popis „Gdje potražiti pomoć?“ nastao u suradnji i po preporukama stručnjaka i roditelja djece s teškoćama čitanja i disleksijom koji na jednom mjestu navodi gdje se sve roditelji djece sa spomenutim teškoćama mogu obratiti za savjet i pomoć pri dijagnostici, terapiji, podršci u učenju ali i osobe koje imaju navedene teškoće te su u potrazi za savjetodavnom pomoći.

Na stranici se svakodnevno mogu naći pozivi na najavljena događanja u sklopu Kampanje te detalji o provedenim događanjima i aktivnostima: izložbama, predavanjima, edukativnim radionicama za djecu, roditelje i edukatore, izdvojenom i istaknutom građom po knjižnicama, promocijama knjiga na temu teškoća čitanja i disleksije ili građi laganoj za čitanje, predstavljanjima Kampanje u pojedinim ustanovama ili županijskim središtima te objavama u medijima koje su popratile neko od događanja ili aktivnosti. Potrebno je istaknuti da je u ovim prikazima provedenih aktivnost vidljiv rad i izniman angažman nastavnika, učitelja, odgajatelja, logopeda i knjižničara koji će zbog svojeg neposrednog i svakodnevnog kontakta s djecom možda baš prvi prepoznati teškoće s čitanjem i zbog toga je njihov rad neprocjenjiv za Kampanju.

Populariziranje problematike ali i destigmatizacija osoba koje imaju spomenute teškoće važan je dio Kampanje stoga stranica ima rubriku „Jeste li znali tko su sve uspješne osobe s disleksijom?“ u kojoj se predstavljaju uspješne osobe naši suvremenici ali i osobe iz povijesti i to na njihov dan rođenja koje su usprkos teškoćama čitanja postigle značajne rezultate u području svojeg djelovanja: Bob Hoskins, Auguste Rodin, Mark Twain, Gustave Flaubert, Steven Spielberg, Isaac Newton, Anthony Hopkins, Dragojla Jarnević, Lewis Carroll, Enrico Caruso, John Irving, Michelangelo Buonarroti te mnogi drugi.

Predstavljaju se književna i filmska djela čiji protagonisti imaju disleksiju i to u rubrici „Protagonist ima disleksiju?“ pa čitatelj odnosno gledatelj pojedinog djela ima priliku poistovjetiti se s protagonistom i možda osjetiti kako je to imati teškoće čitanja ili disleksiju te s kakvim se izazovima susreću u svakodnevnom životu ali i situacijama koje je kreirala mašta autora ili pak vlastito iskustvo.

Produkcija građe lagane za čitanje do sada je bila mala, no na stranici Kampanje u rubrici „Predstavljamo“ donose se svi do sada objavljeni naslovi na hrvatskom jeziku uz poveznicu na Skupni katalog Zaki ili poveznicu na katalog Nacionalne i sveučilišne knjižnice uz fotografiju naslovnice odnosno omota audiovizualne građe te poneki naslov na engleskom jeziku bilo da je dostupan u Hrvatskim knjižnicama ili na stranici Goodreads koju od milja prozivaju Društvenom mrežom za ljubitelje knjiga.

Osim rubrike „Protagonist ima disleksiju?“ i predstavljanja ono malo građe lagane za čitanje koja je u Hrvatskoj objavljena i trenutno dostupna za posudbu, cilj je predstaviti i stručnu literaturu koja se bavi temom disleksije i teškoća čitanja te učenja u rubrici „Preporučujemo“. Kroz poveznicu na gore spomenuti skupni katalog sustava Zaki, te uz kratak opis i fotografiju naslovnice, svaki tjedan predstavlja se jedan od takvih naslova, uglavnom priručnika za rad s djecom te stručna literatura koja pobliže opisuje spomenute teškoće. Treba napomenuti i to da je putem Goodreadsa moguća kupnja predstavljenih naslova putem Amazon.com stranice, tako da svi oni koji posjeduju e-čitač mogu doći do svog primjerka.

Storytelling kao važna društvena i kulturološka aktivnost prenošenja priča i informacija, već odavno priznata i u području naše struke našla je svoje zasluženo mjesto i na Facebook stranici Kampanje. U rubrici „TEDx Talks“ svaki mjesec predstavljen je jedan predavač čije je kratko izlaganje posvećeno disleksiji. Pretežno su govornici osobe koje i same imaju disleksiju, a cilj im je usmenim putem destigmatizirati ovu teškoću te osnažiti sve one koji se s disleksijom (možda bolje reći ne razumijevanjem okoline) suočavaju svaki dan.

Kako bi stranica, osim što je informativna, bila svima koji je prate korisna i zanimljiva, tijekom ovih nekoliko mjeseci uredništvo stranice trudilo se ponuditi što raznovrsniji sadržaj. Osim popisa „Gdje potražiti pomoć?“ koji je u planu bio od samog otvaranja stranice, postavljen je i tekst koji nudi pregled simptoma disleksije u školske djece, objavljen na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju (HUD). Od korisnih savjeta na stranici stoje i smjernice za izradu postera koji će vizualno odgovarati osobama s disleksijom, a predstavljen je i Dyslexie font, računalni font koji osobama s disleksijom olakšava čitanje i pisanje na računalu. Važno je reći i da su predstavljene hrvatske aplikacije Glaskalica i Slovarica, namijenjene djeci za vježbanje predvještina čitanja i pisanja, nastale u sklopu projekta „Kompetencijska mreža zasnovana na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama za inovativne usluge namijenjene osobama sa složenim komunikacijskim potrebama“.

Pozvani su svi zainteresirani da pogledaju stranicu, lajkaju, sheraju i uključe se u samu Kampanju, a administratorice Facebook stranice stoje na raspolaganju za sva pitanja i sugestije.

Maja Popović
maja.popovic@kgz.hr

Maela Rakočević Uvodić
maela.rakocevic@kgz.hr

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-